301 Moved Permanently

Moved Permanently

The document has moved here.

Yazı Detayı
16 Aralık 2021 - Perşembe 23:02 Bu yazı 578 kez okundu
 
Kürdistan Neresi?
Osman LERMİOĞLU
osmanlermi@hotmail.com
 
 
Kürt ve Kürdistan ile genel bilgilerden çıkan ortak kanaat şu şekilde teşekkül etmektedir.Türk dil kurumunun resmi internet sitesinde "Ön Asya'da bir kaç ülkede, o ülkelerin yurttaşları olarak yaşayan bir topluluk ve bu topluluktan olan kimse" diye Kürt ismine açıklama getirmektedir. Kürdistan kelimesini de "bulunamadı" diye açıklamaktadır. İsmet Parmaksızoğlu bu konuda Kürdistan ve Kürdiyye kelimelerinin epistemolojik incelemelerinde kelimelerin sonunda olan mekan edatının"-istan " ekinin farsça "-yye" ekinin arapçadır, Böylece bu kelimelerin (Kürd+sitan = Kürd+yye) bileşik anlamlarının Kürtlük/Kartlık/ Karlar ülkesi anlamına geldiği yansız ve nesnel olarak bilim adamlarınca kabul görmektedir. Bu durumdan hareketle Kürdistan bir devlet adı değil, coğrafi bir terimdir. Kürdistan yer olarak nerededir? Bu soruya cevap olarak, Tarihte bu ismin İlk ortaya çıkış yeri 12. yüzyılda Büyük Selçuklu Hükümdarı Sultan Sencer zamanında Irakı-ı Acem (Cibal) merkezi olan Hemedan'ın kuzeyindeki Bahar şehrinin merkezi olduğu bir Kürdistan Eyaleti ortaya çıkmış ve Valiliğine de Sancar'ın yeğeni Süleyman Şah atanmıştır. Rus seyyah Nikitin Bahar şehrini eserinde Hemedan'ın kuzeybatısında göstermiştir. Bu bölge dağlık bir alandadır ve Türkmenlerin yoğun bulunduğu yerdir. Ayrıca bu bilgiler İran mülki idare haritasında da aynen mevcuttur. Yani günümüzde ülkemizde bulunan bölgeye verilmeye çalışılan Kürdistan denmesinin bir kıymeti olmadığı gibi hatalıdır. Fahrettin Kızıroğlu'nun (Kürtlerin Türklüğü) adlı eserinde; "Yenisey, Batı Türkistan/ Horasan, afgan Dağıstan- Macar/Tunaboyu Azerbaycan, Kür-Aras Dicle boyunda beş ülke ve bölgede Kürt adı altında göçebe topluluklar gördüklerini" beyan etmektedir. O zaman şunu ifade edebiliriz; Kürdistan, Özbekistan ve Türkmenistan gibi Türk boylarının adlarından hareketle bu boyun yerleşim alanlarına denir. Sultan Sancar zamanında çizilen haritadan farklı, Batı menşeli tarihçi yazar ve bilim adamlarının yakın geçmişte Kürt konusu içerisine girmesiyle beraber konu değişti önümüze "Kürt meselesi" başlığı ile yeni bir bahis açılmış oldu. Bu bahisle yabancı yazarların eserlerinde konu şu şekilde işlenmeye başlandı. Yabancı yazarların konu üzerindeki görüşleri; Alman tarihçi Berthold Spuler'in haritasında Kürdistan İran Moğolları devri ile (1220-1350) ile Sultan Sancar zamanındaki haritaya uymaktadır. Diğer Alman tarihçi Walther Hinz'in kitabındaki haritada kürdistan'ın yeri değişmiş adeta kanatlanmış, mevki değiştirmiştir. Kürtçülerin siyasi emelleri doğrultusunda yer değiştirerek; Van gölünün güney ve güneybatısına kaymıştır! Bu haritayı Nikitin'de kitabında kullanmıştır. Faruk Sümer Hinz'in hinlik dolu hatitasını ilmi amaçlardan uzak siyasi emellere hizmet ettiğini ispat etmiş ve Nikitine'de ilmi bir ders vermiştir. Yıllardır neşredilen kitap ve dergilerde bu haritalarda bu alana Kürdistan denilerek aldı yapılmaya çalışılmaktadır. Özellikle 1910 ve sonrası içerisinde Türkiye'nin üzerinde emelleri olanların, Türk milletinin milli birlik ve bütünlüğüne kasteden anlayış ilede Lazistan ve ermenistan haritalarında yayınlanmaktadırlar. Chicago Üniversitesi Türkoloji bölümü Öğretim görevlisi Hakan Özoğlu yapmış olduğu araştırmalarda şu sonuca varmaktır "Kürdistan hiç bir zaman karı ve sabit bir varlık değildir. Kürt terimide yüzyıllar boyunca hiçbir zaman sabit bir insan grubuna işaret etmemektedir. Kürt anavatanı da sürekli yer değiştirmiştir." Hiçbir Kürtçü'nün kendine has bir haritası elinde mevcut olduğu için sorun teşkil etmektedir. Bölgede gezen seyyah ve yöneticilerinde çizdikleri haritalar birbirine uymamaktadır. Evliya Çelebi'nin eserinde 17. Yüzyılda gezdiği bu bölgeyi "Erzurum, Van, Hakkari, Cizre, Basra, Bağdat, İmadiye, Şehrizor, Harir, Ardilan" vs 70 yerin Kürdistan diye anlatır. Şeref Han'ın Şerefname'sinde Kürdistan sadece "Çemişgezek" vilayeti ile sınırlandırılmıştır. Evliya Çelebi'nin Kürtleşmiş Türklerin yaşadığı yerler olarak algılamak gerekir. Ordada devlet anlamında bir Kürdistan yoktur. "Kürt sanılan toplulukların ikamet alanı demek" daha doğru olur. Bu anlamda Seyahatnamesinde Bingöl'ü anlatırken Evliya Çelebi buradaki TÜRKMEN" aşiretlerinin adını yazsam kitap olur demektedir. Bunu görmezden gelenlerin Bingölü tamamen kürt sayarak ne amaçlara hizmet etmeye çalıştıkları aşikardır. Aslında Türkleri kürtleştirerek hayal bir kürdistan kurmaya çalışanlara verilecek pek çok ders vardır. Evliya Çelebi seyahatnamesinde kürtlerden bahsediyor ama Kimlerin kürt kimlerin olmadığının bir ölçüsünü vermiyor. 15 yüzyılda bölgeden geçen seyyah Berthrandon la Broquiere eserinde "Turquemanie/Türkmen" Ülkesi demiştir. Kanuni döneminden divanda bulunan Nasuh i Matruki'de "Beyan-ı Menazil_i seferi ırakeyni Sultan Süleyman" adlı yazma eserinde Ermenilerin kürtlere "kalabalık" ve "Oguzhan" anlamında "Khujan" demelerine uyan, o zamanki kürtlük ve kürdistan demek yerine "Khızan" diyor. Bu Bir türk yurdu olduğuna işaret etmektedir. "Hızan" günümüzde Doğu Anadolu da sıkça kullanılan bir kelime olmakla beraber anlamı ise; "yoksul, görmemiş, sonradan bulma ya da görme" demektir. Ağrı isyanında birinci derece rol oynayan Lawrance şöyle diyor; "Araplar, Türkler ve Acemler arasında ki kaynaşmanın, Türk harsının üstün tecellisi ile neticelendiği saha bizlerin haksız ve yanlış bir iddia ile Kürdistan dediğimiz sahadir" 1183 yılında İbni Cübeyr (Endülüsten Kutsal topraklara seyahat adlı eserinde) Kürtler hakkında şu bilgileri veriyor; ... Musul'dan Nasibin ve Düneysar bölgesine kadar bu bölgenin baş belaları kürtlerin saldırılarına karşı pürdikkat öğlenin ilk saatlerine kadar yolumuza devam ettik. Bu Kürtlerin yol kesmek ve yeryüzünde fesat çıkarmaktan başka işleri yoktur. Bu bölgeye yakın geçit vermez dağlarda yaşarlar (...) Bazen Nasibin kapılarına kadar dayanırlar (...( Lübnan Dağı Müslümanlar ile franklar arasında sınırdır. Dağın öte tarafından Antakya lazkiye ve diğer kentler vardır.... Dağın yamacında "Hısn el Ekrad" diye (kürt kalesi) bir kale vardır ve Frankların elindedir. Buradan Hama ve Humus'a saldırırlar. Osmanlı da Kürt ve Kürdistan nasıl tarif edilmektedir? Osmanlı kanunnamelerinden Kürdistan adının; "nizamsızlık kanunsuzluk keyfi yönetim anlamına gelmektedir" Coğrafi olarak idari taksimat olarak 1840'tan 1876'ya kadar kullanan osmanlı bu kayıtlar "mesaili mehime Kürdistan" adlı defterde toplamıştır. 1840 osmanlı mülki idaresinde "Kürdistan Eyaleti" beş livadan müteşekkil olduğu kayıtlıdır. "1846'da siyasi adli ve askeri sebeplerle Doğu Anadolu'da bir Kürdistan'ın teşkil edilmesinin bu çok yanlış itibari ismin kökleştirilmesinin mesuliyeti Osmanlı idaresine aittir" diyen Nazmi Sevgen, Bu nitelemenin itibari olduğunu Osmanlı'nın İrana karşı İdrisi Bitlisinin aracılığı ile Kürt toplulularına eyalet itibarı vererek, onları yüceltme gereğinden doğduğunu söyler. Yani Kürdistan coğrafyası, itibaridir. osmanlı görünüşte fransız idari yapısını örnek almış olsada, Kürtlerin başta Ruslar olmak üzere ( Rusyada özellikle kürdoloji enstitüsü kurulmuştur) birçok devlet tarafından türeyiş efsaneleri, uydurma köken hikayeleri ile aleyhte kullanmaya başlamasından sonra Fransızların vilayet nizamnamesini esas alarak "Kürdistan vilayetleri yerine Diyarbekir, yada amed vilayeti" demeyi uygun görmüştür. Osmanlı hiçbir zaman bu kelimeyi etnik anlamda kullanmamıştır. Ancak dış güçlerin bu ifade ile Osmanlı'yı arkadan vurmak için etnik bir problem olarak kullanmaya başlamaları neticesinde; Osmanlı 1908'den sonra "Vilayeti Şarkiye" ( doğu vilayetleri) yeni tanımlama yaparak dış mihraklara bir cevap vermiştir. Bu vurgulamayla "Doğu Vilayetleri" ifadesi gerçek ifadesine kavuşmuştur. "Doğu Anadolu" olarak günümüzde kullanılmaktadır. Osmanlı bölge isimlerinde titizlik göstermeyip gaflete düşünce, batılı devletler, siyasi metinlerinde bu ifadeyi kullanmışlardır. Bu kargaşa günümüze kadar sirayet etmiş ve bölge isimlerine kesin hatlarıyla belirleyemeyen Osmanlı, bugün ülke gündeminde tartışılan "kürdistan" meselesine, bilerek veya bilmeyerek çanak tutmuştur. Osmanlı'nın neden bu bölgeye "kürdistan" tabirini kullandığı, bu anlamda mütalaa edilmelidir. Türkler akın akın Anadolu'ya gelirken, yer adlarını da beraber getirirken, Osmanlı ve Cumhuriyette yer adları sık sık değiştirilmiş olması kürt konusunda çözümü güçleştirmektedir. Kürtçülerin ekmeğine yağ sürmektedir. Oysaki Anadolu'da bir köyün isim kökenine inildiğinde, şu an üstünde Kürt kimliği ile yaşayan insanların kökenlerine daha kolay ulaşılabilir. Ne kadar köy ve topluluğunda Kürtleştiği çok basit bir şekilde ortaya çıkabilir. Son söz! Boydan boya meskün koskocaman bir bölgenin (Doğu ve Güneydoğu) bir bölümüne Kürdistan demek; gaflet dalalet ve cahilce değilse, mutlaka İHANETTİR! Selam Ve Selametle OSMAN LERMİOĞLU
 
Etiketler: Kürdistan, Neresi?,
Yorumlar
Diğer Yazılar
Tarihî Orta mahalle de yol faciası
Yapmak ya da yapmamak
YAYLALAR ve YAYLACIK
Sosyal Medya Şeyhleri
Hıdırnebi yaylasına çıkan yolları, Karga Yedi dinlenmede, anca çıkar!
İslam'dan uzak Müslümanın yetim kaldığı! Şehirlerimiz?
ROMA HUKUKU yerine İSLAM HUKUKU'na ihtiyacımız var.
Akçaabat kronik sorunlarına çözüm arıyor?
SESSİZ İSTİLA?
Bizans Diplomasisi ve Çaka Bey'in Şehadeti
PKK ve Kürt sorunu?
Trabzon Zor şehir!!!
KÜRT DEDİĞİN NEDİR Kİ?
Ağ ve benlik
İSÂR Kardeşliği?
Parlamenter sistem mi? Başkanlık sistemi mi?
"Artık İSLÂM Güneşi tamamen söndü mü?"
Cumhur ittifakının "Tevhid ile imtihanı?
Sera Gölünün olmayanların?
Akçaabat'ın lobisi can çekişiyor.
Hilafet; İslam siyasi birliğinin temsil makamıdır. Nerede?
BAŞKAN ERDOĞAN ve İSLAM DAVASI?
Otobüs dönüşümünü UKOME uzatmadi?
Minibüs dönüşümü zor gibi!
Yap, yık, Akçaabat!
DAHA KONFORLU MİNİBÜSLERLE ÇABUK ULAŞIM…
UKOME Kararları ve Belediye otobüslerinde konfor var mı ?
Akçaabat minibüs Dönüşümüne kadar ki süreç!!!!
TÜRKİYE'DE SİYASİ PARTİLERİN DEĞİŞMEYEN VAATLERİ?
Bu ülke neden kalkınamaz?
AKÇAABAT BELEDİYESİ MECLİS OTURMA DÜZENİ?
TRABZON'UN DEMİR VE GÜNEY ÇEVRE YOLU YAPILABİLİR Mİ?
ST. MİCHEAL KİLİSESİNİN AVLUSUNA HELİKOPTERMİ İNECEK?
Amerika’nın İdeallerine karşıyım!
Akçaabat ve Çevre Yolu Bilmecesi!
Yeniden Refah Partisi ''Önce Ahlak ve Maneviyat''
AKÇAABAT'IN TURİZM MEVZUSUNDA SÜRDÜRÜLEBİLİR TURİZM MESELESİ
NAMAĞLUP TEK BAŞKAN;
şer'iat'a giden yol. Şer'iat ile yönetilmek?
DÜŞMAN AMERİKA ve ?
SÜNNETSİZ EĞİTİM;
OLMUŞU OLMAMIŞ GİBİ OLMAMIŞI DA OLMUŞ GİBİ
AKÇABAAT VESORUNLARIMIZ
Türkiye Nasıl Yükselemiyor?
Ak parti, yeni devrimler ve seçim 2019’a doğru;
Hz. İsa Ve Babaları:
Kanlı Senaryo;
JENOSİTÇİ HRISTİYANLAR;
Yeni şark meselesi
ORTADOĞU’NUN KADERİ! ”KARTOPU HAREKATİ
Evet, mi Hayır mı? Sende, doğru yolu arıyorsun, bende!
Karşı Saflar “Hak ve batıl”
Gelecekteki Darbeleri Önlemek için;
Bir “Yahudi”yi dinin dışın da, nasıl tanımlamalıyız?
Ulusal Gazeteler
Alıntı Yazarlar
Trabzon

Güncelleme: 26.04.2024
Bugün
16 - 24
Cumartesi
14 - 17
Pazar
14 - 18
Anketler
Yeni haber sitemizi nasıl buldunuz ?
Sayfalar
Trabzon

Güncelleme: 25.04.2024
İmsak
16 Şevval 1445
Sabah
03:44
Öğle
05:20
İkindi
12:24
Akşam
16:12
Yatsı
19:18
Süper Lig
Takımlar
P
Av
M
B
G
O
1
Galatasaray
90
77
1
3
29
33
2
Fenerbahçe
86
87
1
5
27
33
3
Trabzonspor
55
56
12
4
17
33
4
Beşiktaş
51
44
12
6
15
33
5
Başakşehir
49
44
12
7
14
33
6
Rizespor
48
43
13
6
14
33
7
Kasımpasa
46
55
13
7
13
33
8
Alanyaspor
45
43
10
12
11
33
9
Sivasspor
45
40
10
12
11
33
10
Antalyaspor
45
38
10
12
11
33
11
A.Demirspor
41
49
10
14
9
33
12
Samsunspor
39
37
14
9
10
33
13
Ankaragücü
37
40
12
13
8
33
14
Kayserispor
37
37
13
10
10
33
15
Konyaspor
36
34
13
12
8
33
16
Gaziantep FK
34
37
17
7
9
33
17
Hatayspor
33
37
14
12
7
33
18
Karagümrük
33
37
16
9
8
33
19
Pendikspor
30
37
17
9
7
33
20
İstanbulspor
16
26
22
7
4
33
Arşiv Arama
Modül 1

Bu modül kullanıcı tarafından yönetilir, ister kod girilir ister iframe ile içerik çekilir. Toplamda kullanıcı 5 modül ekleme hakkına sahiptir, bu modül dahil tüm sağdaki modüller manuel olarak sıralanabilir.

Haber Yazılımı